Een veelzijdig weekje... - Reisverslag uit Nyakibale, Oeganda van Renée Krabben - WaarBenJij.nu Een veelzijdig weekje... - Reisverslag uit Nyakibale, Oeganda van Renée Krabben - WaarBenJij.nu

Een veelzijdig weekje...

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

04 Augustus 2013 | Oeganda, Nyakibale

Ook deze week is er weer een boel gebeurd. Woensdag heb ik mijn klinische les gegeven, voor ruim 100 studenten, verpleegkundigen, medical officers en andere belangstellenden. Een Amerikaanse SEH arts en een andere Amerikaanse vrijwilliger van de eerste hulp wilden ook komen, maar konden niet eens meer in de zaal! Er stonden zelfs mensen buiten via de open ramen mee te luisteren! Iedereen was erg enthousiast over hetgeen ik vertelde, en Dr. Julius was zo tevreden, of ik er niet nog een kan geven. Nog maar ff zien.

We zitten sinds zondagavond alle avonden zonder stroom, en ook overdag valt het geregeld uit. Zo ook onder m'n presentatie, en dan is het lastig zonder beamer, gelukkig kwam de stroom snel terug.

Ook hebben we problemen met de laptop gehad. We konden geen verbinding meer krijgen met het internet via de wifi. Gelukkig hebben we het weer aan de praat gekregen. Nu internet zelf nog aanzwengelen, want het is zo traag dat een stukje uploaden met heel veel moeite, en alleen via de telefoon lukt. Foto's is helemaal een hopeloze missie. Maar ik blijf proberen!

Woensdag heb ik een dag bij de cassiers office gewerkt. Na ontslag wordt hier de rekening opgemaakt. Alle naalden, gazen en pillen worden per stuk berekend. Het is dus wel ff werk. Hier werken nonnen zonder verpleegkundige achtergrond. Soms weten ze niet eens wat er bedoeld wordt met iets, laat staan hoe ze het in rekening moeten brengen. De dagopbrengst was van alle patiënten bij elkaar ongeveer €650,- dat is toch niet te geloven! Komende week ga ik daar nog een dagje werken.

Donderdag zijn we weer op outreach geweest. Weer baby's vaccineren. Nu op een andere plek. Rob, Anneke, we waren bij een klinieken ongeveer een half uur achter het rif, waar we met jullie geweest zijn.
Het was nu minder druk. Ik wilde ook wel eens kijken hoe het is om met een baby op m'n rug rond te lopen. Hilariteit ten top natuurlijk toen ik stond te klungelen met die doek. Gelukkig lag Devon al die tijd rustig op m'n rug, en waren zowel moeder als Steinie in de buurt. Als ik ooit kinderen krijg zie ik mezelf ook wel zo rondlopen. Kind in de buurt, en je handen vrij voor van alles en nog wat.

Vrijdag zou een dag van spanning en sensatie worden, want ik zou meekijken op de eerste hulp, en volgens de verhalen van de Amerikanen altijd wel wat te beleven, maar tja, ik heet tenslotte Krabben, dus wat denk je, die hele dag dat ik er was maar 3 patiënten, die niet eens iets bijzonders hadden. "Gewoon" hoofdpijn en flauwvallen. Wie weet laat ik m'n gezicht er nogmaals zien.

Zaterdag was er een bijeenkomst voor jongeren met diabetes. Er kwamen er iets meer dan 10. Ze kregen voorlichting, wisselden ervaringen uit, en kregen insuline uitgereikt. Nu was de gemiddelde leeftijd 16, maar normaal varieert de leeftijd tussen de 6 en 23 jaar.

Vandaag hebben we een bescheiden feestje: Steinie vindt het nodig om jarig te zijn... De Amerikanen hadden een taart besteld en vanavond gaan we met de hele groep uit eten, in een hotel in de stad.

Het wordt hier nu echt winter. Het is beduidend kouder dan toen we kwamen, loop bijna alleen nog maar in lange broek, en heb vaak een vest aan. Maar we zitten onder de evenaar, dus dat is ook niet zo gek.

  • 04 Augustus 2013 - 15:21

    Rob:

    Sinds wanneer moet jij onder de evenaar zitten om het koud te hebben?

  • 04 Augustus 2013 - 15:35

    Riet:

    Hoi,

    Allereerst wil je Steinie feliciteren met haar verjaardag. Altijd leuk om een feestje te vieren. Hopelijk mag je nog een keer naar de eerste hulp, en is er dan wat meer te doen. Heb je genoeg warme kleren?
    Ik vind het wel raar klinken in midden Afrika in de kou zitten.
    Groetjes Riet xxx

  • 04 Augustus 2013 - 16:21

    Mark:

    Hoi Renée, wat een geweldige verhalen, ik lees ze met bewondering.
    Maar een zaal vorkrijgen is jouw niet vreemd en dat iedereen aan je lippen hangen is ook niet vreemd.
    Ik zie weer de geboren leider naar voren komen.

    Heel fijn dat je het zo naar je zin hebt,

    Ik hoop je gauw weer te zien en spreken.

    Groetjes Mark xxx

  • 04 Augustus 2013 - 16:33

    Lidy:

    hoi renee.
    leuk he verh as len re kezen. deze ervaring neem je weer mee. Ik wil je wel zien met een baby op je rug. hopelijk kan je nog een keer op de eersteHulp met wat meer te doen.

    groetjes lidy

  • 04 Augustus 2013 - 16:48

    Riet:

    Leuk zo'n mutsje, moet je hier maar invoeren in het ziekenhuis.

  • 04 Augustus 2013 - 17:56

    Lisanne:

    Ach zo veelzijdig weekje draai jij je hand toch niet voor om.. Leuk om te lezen dat je zo van alles wat meemaakt. Enne.. ja inderdaad, een hele zaal ff vertellen hoe het allemaal moet zie ik jou zo doen.. toppie!

  • 05 Augustus 2013 - 09:31

    Anneke:

    leuk om je verhalen te lezen Renee! Zo herkenbaar allemaal! en...onder de evenaar zou je nu juist richting zomer gaan! tis meer de regentijd die begonnen is. En kouder wordt het niet..groetjes en tot op de reunie!

  • 06 Augustus 2013 - 13:32

    Anita Pierik:

    Dag renee

    Wat goed die enorme belangstelling voor je klin. les. Ging over O.K. toch? Tja en dan is het steeds weer roeien met de riemen die je hebt. Dat gaat je vlgs mij goed af.
    Feliciteer Steinie even van mij.
    Wel leuk om ook bij andere diensten mee te kijken en of te helpen. Dat doorbreekt even je eigen ritme en geeft je ook weer een mooi inkijkje om een een totaal plaatje te krijgen.
    Je kunt je hier toch niet voorstellen dat alles per stuk nageteld wordt! Aan de andere kant: het gaat zo wel heel eerlijk. Je moet er dan alleen niet aan denken dat je geen geld hebt want dan ben je dus echt de "klos". Daar schreef je ook al over in je eerdere verhalen dat mensen dan gewoon zelf bepalen dat ze met ontslag gaan. Dat is dan weer treurig en oneerlijk.
    Veel rijke ervaringen wens ik je in de laatste weken nog toe.
    GR. Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 40116

Voorgaande reizen:

03 April 2018 - 29 Mei 2018

Uganda 2018

24 Juni 2013 - 19 Augustus 2013

Oeganda 2013

26 Februari 2007 - 27 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: