the Big 5! eh... 3 - Reisverslag uit Nyakibale, Oeganda van Renée Krabben - WaarBenJij.nu the Big 5! eh... 3 - Reisverslag uit Nyakibale, Oeganda van Renée Krabben - WaarBenJij.nu

the Big 5! eh... 3

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

23 Juli 2013 | Oeganda, Nyakibale

Oef... Een paar dagen vroeg opstaan! Donderdag om 8 uur zou de bus naar Kampala vertrekken. Samen met onze kamergenoot Claire en een aantal andere Amerikanen stapten we uiteindelijk om 8.30 in de bus. De rit duurde ruim 7 uur, zonder te stoppen of toilet aan boord. Het kostte ook geen drol: omgerekend nog geen €6,-! Het was een belevenis. Er zat al een dominee ofzo aan boord, die heeft eerst een dienst gehouden, en ons een gezegende, veilige reis toegewenst. Daarna deed hij zijn "jurk" uit, en begon hij een een of ander kruidenmengsel te verkopen. Er stapte een familie in met een dochtertje. Kindje ziet mij, en klimt meteen op m'n schoot. Even later, het meisje zat inmiddels bij haar moeder, stapte een gezin met 7 kinderen in. Beetje op elkaar gepropt, en kinderen bij elkaar op schoot, maar het past. Of toch niet... Een meisje moest staan. Die heb ik toen maar op schoot genomen. Haar zusje zat naast me, en die wilde mijn hand vasthouden. Zo heb ik een paar uur gezeten. Intussen werd er via de ramen van alles verkocht: vlees op een stokje, drinken, gepofte maïs, bananen en ga maar door. Tussendoor meermaals homeshopping in de bus. Gezellige rit, maar na verloop van tijd wel een houten kont van die smalle bankjes.

In Kampala aangekomen, moest de bus achteruit inparkeren in het megadrukke busstation. Jammer alleen dat het iets te smal was en de bus naast ons had uitstekende spiegels... Het raam waar ik zat, is nu niet meer...

De nacht doorgebracht in een backpackershostel, om de volgende ochtend te gaan beginnen aan onze safari!

De reis naar Murchison Falls bracht ons eerst naar het neushoornreservaat. De neushoorn was uitgestorven, maar er wordt hard aan z'n terugkomst gewerkt. Er leven er nu 12 in het wild, in het reservaat, en we hebben er 8 gezien! De andere 4 waren te gevaarlijk om te bezoeken, aangezien. Er vorige maand een baby geboren is. De rangers die die groep in de gaten houden, verblijven dan ook op veilige afstand in een boom.

Doorgereden naar de top van de Murchison waterval. Fantastisch ding! Dit is en van de mooiste watervallen in de Nijl, naar het schijnt. We hebben 2 nachten overnacht in een hostel, waar we met onze reisgenoot Jos uit Breda, een kamer deelden.

'S morgens om 5.30 uur werden we door de reisleider gebeld. En dat terwijl we konden slapen tot 6 uur. We hadden de avond ervoor al een ontbijtpakket besteld dus konden we meteen doorrijden naar de veerboot. We waren er als eerste, dus hadden we de langste tijd in het nationale park om beesten te spotten. Al vrij snel zagen we een nijlpaard de weg oversteken. En even later een giraffe! Veel Hartebeesten gezien, en andere reeachtigen, en na een tijdje een olifant.
Een grote groep bizons gezien. Op weg naar buiten hebben we een groep van ongeveer 30 giraffen gezien, en een familie olifanten.

'S middags, hebben we een cruise over de Nijl gemaakt, naar de waterval. Onderweg honderden nijlpaarden gezien en een paar krokodillen. Ook een olifant en bizons gezien.

Na een dag van mega veel indrukken vroeg naar bed gegaan, want zondag moesten we ook weer erg vroeg op.

'S nachts wakker geworden van een nijlpaard die onder het raam liep, en de regen... Helaas hield die niet op. We stonden weer als eerste voor de veerboot in de rij naar het park, omdat we een poging gingen doen om de leeuwen, hyena's en luipaarden te zien, maar helaas door de regen en het onweer hebben we ze niet gezien.

Toen maar aan de reis terug naar Kampala begonnen.
Onderweg hebben we een paar gestrande toeristen opgepikt. Wij waren de enige auto in ruim 2 uur die voorbij kwam, en de goede richting op ging. Dus met z'n 13'en in een bestelbus gepropt gezeten. Zij waren op weg naar de neushoorns, die we al gezien hadden, dus ze daar afgezet, en wij weer verder naar Kampala.

Na een langdurige, maar wel mooie en gezellige rit, zijn we aangekomen in een fantastisch hotel. Lekker gegeten, en wat leuke souvenirs gekocht.
En het belangrijkste genoten van een asociaal lange, heerlijk warme douche. Dit was maar goed ook, want terug in het ziekenhuis bleek dat er weer dagen geen water is.

De busrit was weer een belevenis. We werden met een taxi naar het busstation gebracht. Daar werden we opgewacht door tientallen mannen, of we toch maar vooral met hun maatschappij wilden reizen. Toen we eenmaal besloten hadden welke het ging worden, werd er echt heel hard gejuicht, en werden we met applaus naar de betreffende bus gebracht. We kozen voor deze maatschappij, omdat die op het punt van vertrekken stond... Ruim een uur later vertrokken we dan toch echt aan de terugweg naar Nyakibale, ook nu weer met on-board entertainment in de vorm van meerdere verkopers en kwakzalvers.
Gelukkig werd er een korte sanitaire stop gemaakt, en dat was natuurlijk hilariteit ten top: mzungu die ook achter de bosjes duikt.

Ondanks dat we niet alle dieren gezien hebben die we hoopten te zien, was het een fantastisch weekeind! Het was erg vermoeiend door het mega vele reizen (alles bij elkaar 38 uur ruim in auto/bus gezeten) en de vele indrukken, maar wel super geslaagd!

• 23 Juli 2013 - 15:14

John:

ha Renée,
    lijkt me een fantastiche ervaring. Wel afzien begrijp ik, en wij maar denken dat dat is omdat je daar zo hard aan het werk bent. :-)
    groeten van ons en nog veel (werk?)plezier, john

• 23 Juli 2013 - 15:26

Riet:

Hoi,

Net via Skype al het een en ander gehoord, maar toch nog veel nieuwe dingen gelezen. Hopelijk zijn jullie nog een keer in de gelegenheid om een mooie trip te maken.
    liefs Riet

• 23 Juli 2013 - 15:30

Nel V. Oostrum:

Hallo Renee, weer een mooi verhaal.Wat een belevenissen,en wat een heel andere wereld.Zoals je het misschien al wel meegekregen het is hier voortreffelijk weer.Dus we genieten in huis ,omdat het in de tuin te warm is.Leuk om ook wat meer van het land te zien en wat de natuur te bieden heeft.Maar werkse nu weer ,hartelijke groet Nel.vOostrum.

• 23 Juli 2013 - 15:46

Monique:

Een beetje supergaar maar supergaaf!

• 23 Juli 2013 - 16:20

Cathy Blom:

geweldig wat jij allemaal ziet daar en wat een indruk zal dat allemaal gemaakt hebben,groetjes cathy

• 23 Juli 2013 - 16:32

Rob:

Zo, dat is wel even anders reizen dan met Ariva... Maar zo te zien was het alleszins de moeite waard, ook zonder leeuwen. Sterkte komende dagen met combineren van uitrusten en werken!

• 23 Juli 2013 - 17:55

Wieke:

Hoi Renee
    Wat fijn dat je zo'n leuke safari kon maken. Wat een belevenissen allemaal. Weer leuk om te lezen.
    Geniet maar van alles het is zo weer voorbij.

• 23 Juli 2013 - 20:51

Ciska:

Renée wat een ervaring, iets wat je bij blijft geniet nog even maar doe ook goede dingen waarvoor je daar bent.

• 24 Juli 2013 - 01:16

Tanja:

Weer een leuk reisverslag. Nu nog even de foto's bekijken.

• 24 Juli 2013 - 10:10

Cecile:

wauw, gaaf dat je dit mee mag maken Renee!, groetjes

• 24 Juli 2013 - 10:57

Ronald:

Nou Renee, klinkt weer waanzinnig en wat een leuke woord speling, heenweg geen sanitaire stop en het koste een drol HA HA . Het is hier hoog zomer met de eerste hitte golf, alle kinderen vrij dus die boffen.
    Blijf genieten Renee en veel liefs Ronald

• 25 Juli 2013 - 10:04

Anita Pierik:

dag renee

wat geweldig allemaal!! Enorme belefenissen zeg, zo "lekker" opgepropt in een busje. Ook dit is weer herkenbaar. Kan me voorstellen dat je dan enorm geniet van een heerlijke douche.
    Erg dat er dan 2 dgn een water is.
    Ik ben jaloers op je mbt watervallen. Als ik iets geweldig vind is dat het. Ik hoop dat je mooie foto's hebt. Als ik ooitweer naar Oeganda ga, staat dat ook op mijn lijstje.
    Heel veel plezier en de groeten aan Steinie.