Een weekeindje weg - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Renée Krabben - WaarBenJij.nu Een weekeindje weg - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Renée Krabben - WaarBenJij.nu

Een weekeindje weg

Blijf op de hoogte en volg Renée

22 April 2018 | Oeganda, Mutolere

Tja, je bent in Afrika, dus een safari mag niet ontbreken. Vrijdag werden we opgehaald door Sheba en Dennis. Onze gids en chauffeur.

De rit het dal uit was lang, en na een lunch in Ntungamo (vind ik nou zo’n echt Afrikaanse naam voor een stad) was voor mij weer tijd voor herinneringen ophalen. Een groot gedeelte van de rit heb ik in 2013 ook gedaan, want we kwamen tot vlak bij het ziekenhuis van Nyakibale. Echter een km of 30 ervoor moesten we dan toch een afslag nemen. Toen was de weg nog in aanleg, nu een prima weg door onder andere zeer uitgestrekte theeplantages. Onderweg nog een mega regenbui op ens dak gehad, gelukkig hadden we die nog dicht. We hebben zelfs de auto even aan de kant van de weg moeten zetten, omdat we niets konden zien.

Komend vanuit de bergen heb je dan ineens een megavlakte voor je liggen. Het Queen Elisabethpark. Na ingecheckt te hebben bij het Bush Resort, en onze hut bekeken te hebben, nog even een rit maken in de hoop de eerste dieren te spotten voor het donker werd. De nijlpaarden konden we vanaf het balkon van de hut al zien en horen, maar als snel de eerste Uganda Cups, en Buffalo’s en vlak bij het hotel werd de weg geblokkeerd door een olifant. Aan het kampvuur gezeten kregen we een geweldig 4-gangen diner.

Zaterdagochtend werd ik gewekt door getetter van een olifant die gepest werd door een nijlpaard. In ieder geval klonk het zo...

In het donker ontbijten en snel de auto in voor een gamedrive. Daar is het uiteindelijk zelfs gelukt om leeuwen te spotten. (De paar die er nog over zijn, nadat vorige week een hele familie van 11 is vergiftigd door boeren. De leeuwen hadden hun vee opgegeten, en daar waren ze boos over. De boeren krijgen dan wel compensatie van de overheid, maar ze wilden dus ook nog wraak nemen helaas.)

Ook heb ik nu de souvenirs kunnen kopen die ik 5 jaar geleden tot m'n spijt toch niet gekocht had.

Na de gamedrive door naar een ander stuk van het park voor een geweldige lunch met een nog geweldiger uitzicht over het kanaal, waar we badende olifanten konden zien. We hadden het gelukt dat ze daar nog steeds mee bezig waren toen we aan de boottocht begonnen, dus we konden ze van dichtbij bekijken. Uiteraard vele nijlpaarden en ontelbare vogels gespot. Ook konden we nog een krokodil en een leguaan van bijna 2 meter van de bingokaart afstrepen.

Na een verfrissende douche in de openlucht, weer een geweldig 4-gangendiner gehad aan het kampvuur. Wel onder het genot van een paar regendruppels.

Die druppels vielen in de loop van de nacht in veeeeeeel grotere getalen, maar toen zat onze reis er alweer op. Weer een paar uur in de auto, met een tussenstop bij hete bronnen. Wat een smerig water, maar het schijnt toch echt helende krachten te bezitten. Wij hebben ons er maar niet aan gewaagd.

• 22 April 2018 - 22:14

Riet:

Wat een heerlijk weekend. Dat kan je mooi weer in je persoonlijk archief opslaan en bewaren

• 23 April 2018 - 10:24

Irene:

Een super-weekend, zo te lezen! wat schrijf je toch weer boeiend. Een plezier om je belevenissen zo weer een stukje mee te kunnen maken.

• 23 April 2018 - 13:18

Lida:

Wel wat anders dan de vogels op Terschelling hè?

Leuk hoor al die verhalen, foto’s en video’s. Alsof we er bij zijn....

• 25 April 2018 - 13:25

Esther:

Hoi Renee,

Sheeba...... in ieder geval reden voor een luidruchtig weekend! Weet zeker dat jullie hebben genoten. Dennis, ook zo’n leukerdje!
    Prachtige plaatjes en ik reis weer mee....... (blijf heimwee houden)