Mzungu, you're Welcome! - Reisverslag uit Rukungiri, Oeganda van Renée Krabben - WaarBenJij.nu Mzungu, you're Welcome! - Reisverslag uit Rukungiri, Oeganda van Renée Krabben - WaarBenJij.nu

Mzungu, you're Welcome!

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

02 Juli 2013 | Oeganda, Rukungiri

Na een tussenstop gehad te hebben in KigaliRwanda zijn we geland in Entebbe, Uganda. Op het vliegveld werden we met dikke knuffels ontvangen door de pleegdochter van Rob en Anneke de Vos, Penelope. Ook stond de chauffeur van het ziekenhuis er, en dat was maar goed ook. Alle tassen, koffers en mensen had niet in de auto gepast. We hebben bij de "White Fathers" geslapen. Dit zijn paters, nu niet meer alleen maar blanken, die een soort guesthouse hebben. Dinsdag de hele dag met Penelope, haar man en dochter door de stad gereden en bij haar thuis geweest. Haar vriendinnen hadden de hele middag staan koken voor ons. Het was erg lekker! Ook een simkaart weten te scoren. Dat was het makkelijke deel. We zijn 20 minuten bezig geweest om te achterhalen wat beltegoed is. Dat heet hier airtime. Tja, kom er maar eens op...
Woensdagochtend de koffers op het dak van de auto gehesen, en op naar het ziekenhuis in Rukungiri! Hier kwamen we, na een rit die ons onder andere over de evenaar reed, na 8 uur aan. Snel even rondgekeken, en door naar het hotel. Hier hadden we een half uurtje om snel om te kleden, want we werden verwacht voor een welkomst diner. We werden ontvangen door Claudio, de financieel directeur. Ook maakten we kennis met Jeff en zijn gezin. Hij komt uit Amerika en was een jaar of 5 geleden de financieel directeur. Claudio nam ons daarna mee naar de recreatiezaal. Daar werden we met applaus door de voltallige staf van het ziekenhuis ontvangen! Bij het ziekenhuis hoort een opleiding voor verpleegkundigen en verloskundigen. Deze studenten ontvingen ons met zang en dans. Daarna was er een lekkere Oegandese maaltijd.

Donderdag kennis gemaakt met Zuster Jeremiah. Zij is de verpleegkundig directeur. Ze was erg blij te horen dat ik op chirurgie werk, want de bedoeling is dat volgende week vrijdag de nieuwe operatiekamer in gebruik wordt genomen. Dat moet ik eerst nog zien gebeuren, want hij is nog helemaal leeg, en moet nog flink worden schoongemaakt.
Omdat we eerst nog een paar dagen naar een ander ziekenhuis gaan in Mutolere, beginnen we donderdag na het gebed met werken.

Het ziekenhuis ziet er wisselend uit. Een aantal gebouwen zijn erg mooi, want splinternieuw, maar bv de verlosafdeling is vreselijk. Ze hebben het er gelukkig over dat die volgende maand nieuw gebouwd gaat worden. Ik heb genoeg dingen gezien die ik aan wil pakken, maar eerst maar eens goed gaan kijken wat realistisch maar vooral wenselijk is.

Vrijdag was de grote feestdag! Het ziekenhuis bestaat 50 jaar. De dag zou om 9 uur beginnen met een optocht door de stad. Toen de band om 10 uur arriveerde konden we vertrekken. De band had alleen wat moeite met zuiver spelen, tegelijk spelen en in de maat spelen.
Na de optocht volgde een ruim 2 uur durende heilige mis, die werd voorgegaan door de bisschop. Gelukkig zaten we onder een tent, want het was buiten, en de zon brandde flink. Na enkele speeches zou dan de lunch volgen. Om 17 uur waren ze daar eindelijk mee klaar. Tjonge, toen had ik wel honger, want Sinds het ontbijt had ik alleen een paar koekjes gehad. Het diner bestond uit het vlees van de geiten en koeien die we gister het ziekenhuisterrein opgeleid zagen worden. De stoofschotel van ingewanden heb ik maar aan me voorbij laten gaan.

Dit verhaal is iets langer geworden dan ik had verwacht. Ik hoop bij het volgende verhaal foto's van het ziekenhuis en het feest te kunnen doen. Dat lukt me nu nog even niet.

• 02 Juli 2013 - 16:32

Cathy:

zo te horen heb je al genoeg meegemaakt,het is erg leuk om te lezen wat er nu allemaal daar gebeurd ,succes nog,groetjes cathy

• 02 Juli 2013 - 16:36

Thecla Dommerhold:

hoi Renee. Wat heb je al een hoop dingen meegemaakt in zo'n kort tijd. Leuk om te lezen.Wat geweldig dat je zo'n groot ontvangst heb gehad.
    Ben benieuwd naar je werkzaamheden daar.groetjes aan Steini.

• 02 Juli 2013 - 17:21

Rob:

Hoi Renée,
    Zo te zien gaat het helemaal goed daar. Lekker idee ook dat je al plannen hebt om daar te gaan uitvoeren. Kun je straks lekker gas geven. Hoop dat je er echt iets goeds kunt bijdragen, dat maakt de lol vast nog veel groter.
    Succes!
    Rob

• 02 Juli 2013 - 17:28

Riet:

Hoi,
    Gaat erg goed zo te lezen, fijn! dat je nu geen stoofschotel van ingewanden wilde eten valt me een beetje tegen. Jij proeft toch altijd van die vieze dingen. Geniet verder nog en ik hoop dat je snel aan de slag kunt.
    Liefs. Xxx

• 02 Juli 2013 - 17:52

Nel V. Oostrum:

Hallo Renee,Wat een ervaring voor je om dit mee te mogen maken.Leuk om je de komende maanden te volgen.Leuk dat je een goed ontvangst daar heb gehad.Zijn dat pleegkinderen van Rob Vos?Renee succes en op je volgende bericht.Groeten Nel.vO.

• 02 Juli 2013 - 19:12

Monique Kooistra:

Nou, René, wat een ervaringen! Vergeet je van je leven niet meer! Geweldig voor ons als thuisblijvers, om een beetje mee te kijken met alles wat je doet. Met je hele verhaal, laat je wel blijken dat je enorm geniet v aales. Heeeel leuk! Ga lekker door met genieten en dingen die je gaat doen, wij kijken, beleven vanuit Nederland met je mee via dit blog. Heel veel groetjes van ons Kooistraas!

• 02 Juli 2013 - 19:18

Monique:

Je zit er net een week en wat heb je al niet gezien en meegemaakt. Spannend, indrukwekkend en wat een ontvangst! Hadden jullie wel tijd om te acclimatiseren? Alle dagen gevuld en dan nog het reizen en de indrukken. Straks aan het werk. Zo te lezen ga je je niet vervelen. Het lijkt me prettig dat je zelf al wat voor ogen hebt. Hebben jullie straks een vaste standplaats of verhuizen jullie nog een keer? Ben benieuwd wat je eerste ervaringen, werkend in het ziekenhuis zullen zijn. Veel succes!

• 02 Juli 2013 - 20:02

Mark:

Hoi Renée, wat een boeiend verhaal, een opstapeling van allemaal nieuwe ervaringen en indrukken.
    Fijn dat het goed met je gaat.
    Leuk dat we op deze manier toch kunnen mee beleven wat ja daar doet.
    Tot horens
    Mark

• 02 Juli 2013 - 22:53

Tanja:

Joh Renée, jij beleeft nog eens wat! En laat ons een beetje meebeleven, helemaal leuk! Nou ja, op die stoofschotel na dan. En daarvan hoef ik ook geen foto's... ;)
    Ben ook heel benieuwd hoe het je bevalt, en wat jullie allemaal gaan doen.
    Groetjes! Tanja

• 02 Juli 2013 - 23:34

Wilma:

ha Renée, fijn dat alles tot zover goed is gegaan. Leuk om te lezen dat ze blij zijn dat jullie er zijn.
    Het gaat vast een mooie tijd worden, ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    wilma

• 03 Juli 2013 - 18:36

Marike:

Hoi achternicht,

Leuk om te lezen wat je daar al hebt meegemaakt. Geniet ervan !
    Houdoe,

Marike

• 03 Juli 2013 - 22:57

Ellen:

Jeetje wat een hoop dingen zeg. Maar leuk om op deze manier mee te lezen.