The all Indian woman - Reisverslag uit New Delhi, India van Renée Krabben - WaarBenJij.nu The all Indian woman - Reisverslag uit New Delhi, India van Renée Krabben - WaarBenJij.nu

The all Indian woman

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

06 Maart 2007 | India, New Delhi

Het begint er al helemaal op te lijken: ik wordt een echte Indiase. Gisteravond, zondag 4 maart, heeft de zus van de hulp mijn hand beschilderd met henna. Tot onze schrik, en hun plezier is het bij ons, met onze blanke huid, een heel stuk beter zichtbaar dan bij hen met een donkere huid. Toen we de henna verwijderde, had ik dan ook een oranje hand! Vanmorgen was het al wat donkerder geworden. Ik heb nu de hele tijd het idee dat ik een smerige hand heb, als ik in een flits de binnenkant van die linker hand zie… ook heb ik al een hele mooie sari aan gehad, en heb ik vandaag de hele dag in een chudidah (ik geloof dat je het zo schrijft…) gelopen. Dat is ook kleding uit India. Dit bestaat uit een broek, een lang shirt, soort jurk, en een sjaal. Deze sjaal heb ik al vrij snel afgelaten, want hij hing overal in…
Wat heb je nog meer nodig om een Indiase vrouw te zijn: lang haar… heb ik niet, dus dat wordt lastig… stip op het hoofd… kun je in iedere ‘supermarkt’ kopen… henna op de hand ook geregeld… kortom, ik ben een heel eind op weg.

Wat doen Indiase vrouwen nog meer: eten… het kost ff moeite, maar nu heb ik het eten redelijk onder de knie. Je eet hier namelijk niet met bestek, maar met je rechterhand. Je neemt rijst, een sausje, draait hier een prutje van, en dan schuif je met je duim een hoopje op je vingers. Breng je hand naar je mond, en schuif het met de duim weer naar binnen… probeer het maar eens thuis als je thuis eet… aardappelen en jus kan ook op deze manier gegeten worden…

Over eten gesproken… we eten heeeeeeel veel rijst.
Het ontbijt is iedere dag anders: pannenkoekjes van rijstbloem, soort broodjes bapao, zonder vlees en heel erg zuur, niet echt lekker, gefrituurde bolletjes deeg van tarwebloem en water, erg lekker.
We hebben tijdens het ontbijt erg leuk uitzicht: de familie big komt langs: 3 grote varkens en een stuk of 6 biggetjes, eekhoorntjes, vogels en een stuk of 3 herten.

De lunch bestaat uit rijst en een sausje. Ik vind deze nog steeds erg scherp, maar onze gastmoeder Phebe vind het nog steeds niet scherp… ze gaan het langzaam opvoeren…
Het avondeten bestaat weer uit rijst en een sausje… vaak hetzelfde al bij de lunch, of we vinden bij de lunch de restanten van de avond ervoor.
Zondag hadden Alieke en ik eigenlijk allebei wel trek in vlees, en Phebe vertelde ons dat we kip zouden krijgen. Wij hoopvol de deksel van het pannetje opgetild: zwart vlees, dat vreselijk taai bleek te zijn. Dit hebben we tactisch kunnen lozen, maar nu wordt het ons nog steeds voorgeschoteld, wat we dan weer moeten zien kwijt te raken…

Ik heb in de tussentijd een Indiaas telefoonnummer. Mijn ouders hebben dit, dus als er echt iets dringends is, dan kun je hen bellen. Verder ben ik via de mail te bereiken. Mijn schoolmail geeft nog wel eens problemen, dus doe alles maar via hotmail…
Ook hebben mijn ouders mijn postadres, maar deze wil ik niet op internet zetten. Ik heb geen idee hoe betrouwbaar de post hier is, en hoe lang het duurt, dus dat is dan een grote verrassing!!!

Ik heb intussen de precieze coördinaten gevonden van ons huis:
12° 55’17.31”N en 80°7’34.81”E tot een hoogte van ongeveer 300 meter is het nog vrij scherp te zien. Het is het dak, net onder de open plek.

Dames die dit weekeind kledingbeurs hebben: heel veel plezier en succes!!!

Dan heb ik nog een vraagje voor degenen die reageren op de berichten die ik op de site zet: vooral doorgaan, dat vind ik erg leuk... zouden jullie alleen je achternaam erbij willen zetten? Ik weet soms niet wie er nu reageert, en dan kan ik ook niet terugmailen, als ik dat zou willen.
Dank je!!!

xxx

  • 06 Maart 2007 - 10:36

    Joalycke:

    Nou renée spannend hoor je kleren ;) Opvallen doe je denk ik zo ook wel wij blanke witneusjes (zo werd ik ook op vakantie genoemd laatst...) Hopelijk geniet je er nog verder lekker van en kan je binnenkort hard aan het werk daar (hahaha!!) Het regent hier hard in NL dus je mist er niks aan! (en als ik hier mijn achternaam bij moet zetten is het wel héél erg met je hoor..heb je een aparte naam krijg je dit;) ) Hou je op de hoogte met verdiensten van de kledingbeurs, ze zullen je daar wel missen!

  • 06 Maart 2007 - 10:51

    John Ditiecher:

    ha Renée, goed om te lezen dat het goed gaat met jullie. Wat je nog kunt doen om nog meer een indiaase vrouw te worden? Wat dacht je van zo'n leuk klein donker India's mannetje? of toch maar even niet? Jullie zijn wel pietluttig hoor, een beetje zwarte kip, vraag dan of ze sprinkhanen of iets dergelijks willen frituren. Veel plezier met het werk en alle andere activiteiten.

  • 06 Maart 2007 - 13:11

    Gerard:

    ik ben benieuwd hoe jullie eruit zien als jullie terugkomen! Dat gaat wel ver, dat zwarte vlees leren jullie ook wel eten, al;s de honger maar groot genoeg is, Gerard

  • 06 Maart 2007 - 15:56

    Lisanne:

    Heey Renée..

    Denk dat ik mn achternaam dr niet neer hoef te zetten he.. kreeg vorige keer al n mail van je..;)

    Maar goed, leuk weer wat te lezen. En t eten, dat went vast wel als je daar zo'n tijd zit. Alleen jammer dat t altijd rijst is.. n keer afwisseling was vast ook leuk geweest. Voor de rest was je idd al een echte indiase vrouw aan t worden. Nou goed, heel veel succes met je stage als die begint. Of is die al begonnen? Succes iig!

    Groetjes Lisanne

  • 06 Maart 2007 - 18:33

    Opa Krabben:

    Las met behulp van je Pa en Ma je relaas.
    Je kunt er zo een boek van(laten )maken. Ik heb genoten!

  • 06 Maart 2007 - 18:37

    Inge (van Heeren):

    Hoi Reneé,
    Je bent goed aan het inburgeren zien we! Erg mooi, al die stoffen en motiefjes. Staat je goed! Leuk dat je ook steeds foto's bij je verhaal zet, dan krijgen we echt een beeld van wat je daar allemaal beleeft. Wanneer ga je nu echt beginnen met 'werken' op je stageplek? We zijn nieuwsgierig naar hoe dat allemaal gaat daar. Maar s.v.p. niet de meest bloederige foto's meesturene hè, haha!

    Succes en vooral veelplezier daar!

    Groetjes, Inge & Bert-Jan

  • 06 Maart 2007 - 19:01

    Lieke Geurts (fnv):

    hey Renée,

    Leuk om zo je verhalen te lezen.
    Vind het wel echt leuk voor je.
    Die zwarte kip zou ik ook zo lozen.Tegen die tijd dat je terug naar nederland komt, droom je over vlees en nederlands eten.
    dan wordt het vast wel elke dag nederlandse pot.
    Om je lekker te maken hier wat suggesties mocht je ze vergeten zijn.
    -pannekoeken
    -boerenkool
    -friet mayo+kroket+of iets anders
    -dropjes
    -echte! kaas

    - ik zal je verder niet plagen.......
    geniet van je bordje rijst met saus.


    Met mij is ons is verder ook alles goed.
    de baby groeit goed in mireille der buik
    Tot horens en ik lees je verhalen wel weer

    groetjes lieke geurts

  • 09 Maart 2007 - 17:08

    Menno :

    Je bent wel een mie....
    hoor een beetje zwart vlees moet je gewoon proberen, je eet toch ook bij de mac is dat dan veel beter?
    Volgens mij word het gewoon tijd dat je aan het werk ga krijg je vanzelf honger en eet je wat de pot schaft.

  • 10 Maart 2007 - 21:23

    Tanja:

    Zo Renée, het zit er weer op. Ik kan geen kleding meer zien. Het was heel gezellig, maar toch een beetje minder deze keer, omdat je er niet bij was. Je hoort alle 'roddels' wel via je je moeder. En de kroket was lekker, hihi. Nu ga ik op de bank met de pootjes omhoog. ;)
    Groetjes van Tanja

  • 11 Maart 2007 - 14:35

    Rianne Van Den Broek:

    Hoi Reneé,

    Zo te lezen gaat het allemaal wel goed daar. En tja... het eten... Niets aan te doen. Ik zal aan je denken als ik vanavond aan het steengrillen ben ;) Sorry....

    Verder ben ik aan het aftellen. Nog 53 dagen! Ik zal ook Down Under mijn best doen om je verhalen te volgen.

    Succes daar verder! En ik lees wel weer hoe het je daar verder vergaat.

    Liefs, Rianne

  • 12 Maart 2007 - 10:51

    Renee, :

    Leuk dat je het naar je zin hebt...die was gaat door maar als ik al die mooie outfitjes zie dan zal het er niet minder op worden. Geweldig al die mooie stofjes...je past je goed aan...en dat ontbijt...met die beestjes...beter dan kakkerlakken of muggen...Geniet van elk moment en tot gauw. Groet, Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 40112

Voorgaande reizen:

03 April 2018 - 29 Mei 2018

Uganda 2018

24 Juni 2013 - 19 Augustus 2013

Oeganda 2013

26 Februari 2007 - 27 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: