En toen was het stil op straat… heel stil… - Reisverslag uit New Delhi, India van Renée Krabben - WaarBenJij.nu En toen was het stil op straat… heel stil… - Reisverslag uit New Delhi, India van Renée Krabben - WaarBenJij.nu

En toen was het stil op straat… heel stil…

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

10 April 2007 | India, New Delhi

Ja, echt heel erg stil. Zaterdag 31 maart was er in heel Tamil Nadu bijna geen mens op straat te vinden. Het verschijnsel staken kennen ze hier namelijk ook! De reden was niet onaardig: er is een nieuwe wet opgesteld die bedrijven en scholen verplicht om minimaal 27% van de hoge banen en opleidingen aan de laagste bevolkingsgroep te geven. Het hooggerechtshof heeft dit echter afgewezen, en het percentage teruggebracht naar 5%. Tamil Nadu is een erg sociale staat, waar toevallig de meerderheid van de bevolking ook tot die lagere groep behoord. De regering van Tamil Nadu heeft daarom besloten dat al het openbaar vervoer, dus bussen, treinen, riksja’s en zelfs de vliegvelden tussen 6 en 18 uur niet mochten functioneren. Ook waren alle regeringsgebouwen en scholen dicht.

Alieke en ik waren op vrijdag naar Chennai geweest, naar de filmstudio’s. Daar hebben we de opnames van een kookprogramma gezien en van een een of ander heel populair cabaretprogramma. Helaas waren ze die dag geen films aan het schieten… We hadden voor de zaterdag nog geen plannen, en dat was dus maar goed ook. Om 17 uur zijn we de straat op gegaan, en je kon er echt een kanon afschieten… echt heel bizar.
Het signaal dat Tamil Nadu heeft afgegeven, heeft wel gewerkt, want de regering in Delhi is bereid om nogmaals naar de wet te kijken.

Woensdag 4 april zijn wij aan ons paasweekeind begonnen. Samen met Michel, Linda en Priscilla zijn we rond een uur of 20 in de nachtbus naar Kodai gestapt. Kodai is een plaats in de bergen, ongeveer 10 uur bij Chennai vandaan. Jagadish, onze Personal Indian Guide, zoals wij hem genoemd hebben, had daar vrienden met een resort waar wij we voor een vrienden prijs mochten slapen. Helaas viel het resort een beetje tegen, maar de omgeving was erg mooi. Vanuit Kodai hebben we een auto met chauffeur gecharterd die ons naar Munnar zou brengen. We moesten daarvoor de bergen weer uit, en een eindje verderop de bergen weer in… geweldig mooie rit. Munnar is een grote thee plantage. We hebben daar op goed geluk aangeklopt bij een erg chique hotel, en daar was toevallig een kamer vrijgekomen. Het ging om een appartement met 2 slaapkamers, waar een extra bed bij gezet kon worden. En de prijs? Ongeveer €13,-! Het uitzicht was geweldig! Een stevige wandeling door de plantages gemaakt. Onderweg naar Munnar, en ook nu bij de wandeling viel het ons op dat er veel winkels dicht waren, en dat er bijna niemand op staat was… wat bleek het geval: het was goede vrijdag, en daar wordt hier behoorlijk aandacht aan besteed. De kerk onderweg zat helemaal vol, en ook bij de tempels was het een en ander te doen. Goede vrijdag… waren wij alweer helemaal vergeten. Tijdens deze wandeling gebeurde er nog iets heel bijzonders: het begon te regenen! In een restaurant maar wat gaan eten, en toen we dat op hadden was het ook al weer voorbij, maar das een erg vreemde gewaarwording: regen in India.

Na een heerlijke nacht en een geweldige, warme(!) douche was het zaterdag tijd om door te rijden naar Madurai, maar niet na een heerlijke aruvedische full body massage. Ik was weer helemaal klaar voor een dag in de auto! Weer een geweldige rit de bergen uit, en uiteraard niet zonder een voorraad thee. Tegen zonsondergang, dus rond een uur of 18. kwamen we aan in Madurai. We hebben ons bij het station af laten zetten, en hebben het eerste hotel uit de lonley planet gebeld of ze nog kamers hadden. Ja hoor, voor nog geen €2,- per nacht hadden ze nog wel wat. Wij daar heen. Kleine gehorige kamers, die wel schoon waren, en de wc bestond uit een gat in de grond, maar ons hoorde je niet klagen. Zeker niet nadat ze ons mee naar het dak genomen hadden. Madurai staat bekend om zijn tempel. De grootste van Tamil Nadu en een van de grootste van India. We zaten er vlak bij, en hadden er een geweldig zicht op vanaf dat dakterras. Ze hebben ons daar drinken gebracht, en wij hebben daar een heerlijke avond gehad. De volgende dag hebben wij ons paasontbijt dan ook op het dak gehad. Aan het eind van de ochtend de tempel bezocht. Erg indrukwekkend. Na een snelle lunch (lees gebak) gingen we op zoek naar de bloemenmarkt. Volgens de lonely planet 2 staten verderop. Niet te vinden… bleek hij te zijn verplaatst: 5 km buiten de stad… toen maar een riksja genomen, en de markt bekeken. We mochten geen foto’s maken, maar daar laat Krabben zich natuurlijk niet door tegenhouden…

Om 18 was het dan tijd om naar huis te gaan. We hadden een nachttrein geboekt. Das ook wel een belevenis. Ik vod het erg leuk om dit mee te maken, en het is een comfortabele manier van reizen. Ook kon ik redelijk goed slapen. Gelukkig maar, want om 3.30 uur werden we wakker gemaakt dat ons station eraan kwam… stonden wij dus uiteindelijk om 4 uur aan de bel te trekken, om het huis in te kunnen, terwijl ons gezegd was dat we tussen 5 en 6 thuis zouden zijn…oeps.

Thuis maar snel in bed, en nog een paar uur heerlijk verder geslapen.

• 10 April 2007 - 11:24

Joke J.E.Blumink:

Beste Alieke en Renee, Leuk al die verhalen en belevenissen...volg alles op de voet. Vanmiddag minorenmarkt...misschien de volgende keer opgeleukt met een PP presentatie van jullie? Geniet met volle teugen en hartelijke groet, Joke

• 10 April 2007 - 11:29

Cindy:

Ow wow wat een spot goedkope prijzen om te overnachten. En als je dan nog eens lekker slaapt is het helemaal mooi meegenomen.

Foto's zijn ook weer erg leuk.
    Het ziet eruit als Life and Cooking ;)

• 10 April 2007 - 11:48

Wieke Maalderink:

Hallo Renee

Leuk weer een stukje op de site. Jullie hebben een mooi uitje gehad en veel gezien. Leuk met die mooie foto's erbij.
    Geniet er nog maar van
    Groetjes Wieke

• 10 April 2007 - 11:49

Carla Roodbergen:

Hoi Renee,

Leuke verhalen en mooie foto's allemaal, wanneer zie je je ouders nu?
    De groeten van nr. 55 voor jullie drieen.

Carla Roodbergen.

• 10 April 2007 - 11:53

Joalycke:

zeg, doe je nog wel wat naar school of ben je lekker de tourist aan het uithangen? Ik lees het wel weer, geniet er van!!

• 10 April 2007 - 16:34

Irene Ditiecher:

Hoi Renée, wat een geweldige foto's om te zien. Dat uitzicht bij het paasontbijt is helemaal ongelooflijk! Ik geniet van je verhalen!!Dus wat mij betreft: ga zo door...Benieuwd wat Rob en Riet allemaal meemaken (trouwens ook hoe Rinze zijn huishouden regelt, of zou ik moeten zeggen: hoe hij huishoudt..)
    groeten, ook van John, Irene

• 11 April 2007 - 13:42

Gerard Burger:

zo maken jullie heel wat mee, niet duur zo'n hotel.
    Met Alieke ook fysiek alles goed?
    Laat ook nog eens weten hoe het met jullie onderzoek gaat.

• 11 April 2007 - 13:59

Rinze:

ik dacht dat mijn hotelletje in antwerpen goedkoop was met zn 40 eurotjes pp.. maja.. baas boven baas!
    sinds wanneer kan jij altijd en overal slapen dan? is dat wat je nu uiteindelijk echt geleerd hebt op je stage? hehehe
    xx

• 13 April 2007 - 15:02

Zusters Uit Namibie:

Hoi Alieke en Renee!

Eindelijk een berichtje vanuit Windhoek-Namibie. Wat een geweldig paasweekend hebben jullie gehad zo te lezen! India lijkt ons wat dat betreft ook een prachtig land om te ontdekken. Gaat het met jullie onderzoek ook goed?

Wij zitten wekelijks maar een paar uurtjes in het internetcafe, dus tot nu toe was het er nog niet van gekomen om een reactie op jullie site te zetten... Maar veel plezier en succes verder en we hopen nog weer eens wat van elkaar te horen!

Groetjes, de zusters in Namibie: Henja, Jorien, Merel en Jonanne.

• 19 April 2007 - 16:22

Alies:

Hi Renee,

Zo te zien heb je het enorm naar je zin!
    Leuk dat je wat van je laat horen!
    Zo af en toe check ik de mail weer eens,en dat is dan wel leuk om weer te lezen wat je allemaal hebt gedaan!
    Heel veel plezier nog geniet ervan!
    De body jam is trouwens weer helemaal gaaf (zoals altijd).
    We houden contact.

Groetjes Alies